Nikelec.ir آموزش الکترونیک و کامپیوتر

STM32 - آوریل 23, 2020

معرفی سری STM32L0

سری میکروکنترلرهای STM32L0 میکروکنترلرهایی هستند که St با این سری شروع به تولید MCU های کم مصرف کرد . که این سری از میکروهای فوق العاده کم مصرف St کم مصرفترین نوع میکروکنترلر در جهان در دمای 125 درجه سانتی گراد می باشند .

ترکیب استفاده از هسته Arm Cortex-M0+ با ویژگی های فوق العاده کم مصرف اضافه شده STM32 باعث شده که از بهترین گزینه ها از نظر عملکرد و نگه داری میزان باتری در دستگاه های قابل حمل باشه .

برای اینکه بهترین مصرف توان رو داشته باشیم سری STM32L0 رنج وسیعی از ولتاژ کاری و کلاک اسیلاتور با توان مصرفی فوق العاده کم و زمان بالا آمدن بسیار کم رو ارائه داده.

واحدهای جانبی مثل (USART , I2C,Touch sensecontroller ) این قابلیت دارند که بصورت مستقل از هسته میکروکنترلر Arm Cortex-M0+ کار خودشان را انجام دهند که این باعث میشه CPU مدت زمان بسیار کمتری رو برای بالا اومدن نیاز داشته که منجر به این میشه که بتونیم توان کمتری مصرف کنیم .

برای اینکه هزینه های طراحی مدارچاپی رو کاهش بدیم این سری از میکروکنترلرها دارای واحد های جانبی خاصی مثل Low-Power Comprator , EEPROM و واحد USB بدون نیاز به Crystal در خودشون جای دادند .

از ویژگی های دیگه این سری ها داشتن ADC 16 بیتی DAC , Hardware Encryption و واحد های جانبی برای ارتباط برقرار کردن با دنیای بیرون با توانایی کار در حالت کم مصرف هست .

سری STM32L0 تا 192 کیلوبایت حافظه Flash 20 کیلوبایت RAM و 6 کیلو بایت EEPROM و در پکیج های 14 تا 100 پایه که شامل بسته بندی های WLCSP برای کاهش فضای مصرفی هستند ارائه شده .

سری STM32L0 امتیاز 244 را در تست استاندارد EEMBC™ ULPBench® بدست آورده که برای مقایسه بین میکروکنترلرهای کم مصرف بسیار تست خوبی هست .

در زیر برخی از مقدار جریان های مصرفی در حالت های مختلف کاری این میکرو برای شما آورده ایم :

در مد کاری run : تا 49 میکرو آمپر ( با مبدل DC/DC خارجی ) و 76 مگاهرتز کلاک ( با LDO ) می توان مصرف را پایین آورد .

در مد کاری Ultra-low-power + full RAM + low power timer : مصرف جریان 340 نانو آمپر ( با 16 خط wakeup)

در مد کاری Ultra-low-power + backup register : مصرف جریان 230 نانو آمپر ( با 2 پایه Wakeup)

و 3.2 میکرو ثانیه زمان لازم برای Wake-Up این سری می باشد .